Co zrobić by biegać szybciej? Jak zacząć i nie zrobić sobie krzywdy? Gdzie szukać trenera, który mógłby nam pomóc i na co zwrócić uwagę rozpoczynając współpracę?

Powyższe pytania pojawiają się w głowach wielu biegaczy. W dzisiejszym odcinku ponownie spotykam się z moim trenerem, Piotrkiem. Mam wielką nadzieję, że mimo uszczypnięcia jedynie tematu, znajdzie się grupa osób, której ten odcinek pomoże. Dzięki podstawowej wiedzy można uniknąć kontuzji i przetrenowania dlatego warto przyswajać informacje o treningu biegowym. Nie mówię, że powinniśmy się mocno w tym specjalizować. Samemu przeczytałem kilka książek typowo merytorycznych i teraz raczej bawię się literaturą niż wbijam do głowy kolejne teorie treningowe.

W podcaście opowiadamy również jak współpracować z trenerem. O tym temacie powstało już wiele artykułów. Myślę jednak że forma audio zdecydowanie lepiej trafi do zaintersowanych osób. Szczególnie, że rozmowa odbywa się na linii trener-zawodnik. ;-)

Zapraszam serdecznie do odsłuchu.

Podcast w wersji wideo:

W odcinku usłyszysz:

– Jak różni się intensywność biegu maratońskiego w 2,5h od takiego w 4h.
– Jak zacząć biegać i nie zrobić sobie krzywdy?
– W jaki sposób stawiać sobie cele w sportach wytrzymałościowych?
– Jakie mamy środki treningowe, co nam dają, czym się różnią i jak z nich korzystać?
– O interwałach słów kilka. ;)
– Jak budować plan treningowy?
– Co to jest siła biegowa i jak ją ćwiczyć?
– Jaka jest różnica w sile na rowerze i w biegu?
– Ile dobra ciągną za sobą podjazdy i podbiegi? ;)
– Jak ważne jest rozciąganie po rowerze?
– Co daje zróżnicowanie treningu do triathlonu?
– Dlaczego Piotr włączył treningi kolarskie i pływackie do swojego planu?
– Jak wyglądają (pod względem logistycznym) treningi Piotra?
– O treningu z pomiarem mleczanów.
– Po co amatorowi trener?
– Jakiej pomocy możemy oczekiwać od trenera?
– Czego trener powinien wymagać od zawodnika?
– Jak szukać trenera dla siebie? Na co zwracać uwagę?
– Które źródła wiedzy o sporcie można polecić?
– Jak zostać trenerem lekkoatletycznym?
– Jak wyglądają przygotowania Piotra do North Pole Marathon?
– W jaki sposób możemy pomóc Piotrkowi? ;-) #ChłodniaDlaSuchego

Ciekawostki wymieniane w odcinku:

KnM #04 – Turystyka maratońska. Gdzie biegać, co zwiedzać – Piotr Suchenia
– Książka Jerzego Skarżyńskiego „Biegiem przez życie”
The EDGE – laktometr, którego używa Piotrek
Ironman Gdynia – zawody na dystansie sprinterskim i 1/2IM
Kontakt – Piotr Suchenia
– Serwis Training Peaks
Nasza grupa sportowa w serwisie Strava

Podcast jest dostępny poprzez:

Bezpośredni link do ściągnięcia pliku mp3
katalog w iTunes
serwis Stitcher
– wyszukanie frazy „Kropka nad M” w Twojej aplikacji do podcastów na smartfonie

7 KOMENTARZE

  1. Cześć,
    słucham od początku i próbowałem sobie wyrobić opinie na temat Twojego podcastu i chyba po 7 odcinku, kiedy wiem jak to wygląda to mogę się nią z Tobą podzielić :)
    Nie słucham innych podcastów więc nie mam porównania co do długości, układu, jakości nagarań więc sięna ten temat nie będę wypowiadał – pozostanę przy treści.
    Najpierw plusy:
    1. Fajny pomysł na podcast – ciekawie posłuchać historii innych triathlonistów (Twoich czy Twoich gości), ich podejścia do treningów, startów etc. Podoba mi się koncepcja, że nie jest to tylko Twoja historia, tylko przedstawaisz różne punkty widzenia.
    2. Świetne informacje dotyczące kolarstwa – najciekawsze, chyba na najwyższym poziomie zawansowania – nieukrywam, że tych części słucham z największym zaciekawieniem.

    Teraz minusy (zwane również plusami ujemnymi lub krytycznymi ;) ):
    1. Bardzo zróżnicowane tematy pod kątem zawansowanie – np. tematy kolarskie bardzo profi, info o zegarkach troche mniej, temat startów czy treningów bardziej dla początkujących
    2. Wiiem, że kwestie sprzętowe to temat rzeka ale przy omawianiu zegarków brakło trochę istotnych informacji – w szczególności różnic (np suunto ma funkcje rozpoznawania stylu pływania czego garmin nie posiada – mam ambita2 i fenixa2 i różnic jest sporo) – trathlon to sport bardzo gadżeciarski więc o sprzęcie, trickach i patentach można rozmawiać baaaardzo długo ;)
    3. Ostanio mam wrażenie, że podcast jest albo biegowy albo rowerowy – rozumiem, że próbujesz robić dany odcinek o danej dyscyplinie ale trochę mi brakuje nawiązań strickte do triathlonu i wpasowywania danej dyscypliny w całość – w końcu np. trening do półmaratonu i Ironmana 70.3 wygląda zupełnie inaczej.
    4. Troche na razię cisza o pływaniu ale rozumiem, że to kwestia czasu ;)

    Chyba tyle :)

    Odnośnie odcinka 7 to nie bardzo siebie wyobrażam jak trener może nie widzieć jak biegają jego podopieczni – opisy to i tak za mało. Znajomy, który trenuje w podobny sposób triathlonistów z całego świata (za pośrednictwem training peaks) co jakiś czas prosi ich o nagranie filmiku żeby sprawdzić technikę, a 1-2 razy w roku spotykają sie wspólnych obozach – daje to świetne efekty!

    Mam nadzieje, że nie zrażę Cię uwagami bo mimo wszystko i tak za każdym razem z przyjemnościączekam na kolejny odcinek ;)

    pozdrawiam i udanych treningów

    • Mega dzięki za komentarz!!
      Co do plusów to pozostaje podziękować, co do minusów to biorę sobie je do serca. :) Sam bardziej trenuje pod bieganie, bo w tri zaczynam. Pływać, pływam ale słabo. ;) Sebastian natomiast tylko bujał się na rowerze ale to ma się zmienić. Ja muszę dobiegać jeszcze połówkę w Gdańsku i niepodległościową dychę, wezmę drugi oddech i zaczynam tri-trening. :-)

      Zarówno 910xt/920xt/fenix3 rozpoznają jakim stylem płyniesz. Nie wiedziałem nawet że fenix2 tego nie ma… starsza konstrukcja…

      Co do trenowania kogoś kogo się nie widzi… polacy biorą trenerów z USA i tutaj spotkania twarzą w twarz są raczej mało prawdopodobne nawet przez wiele lat. Sam się nie wypowiadam na temat skuteczności takiego treningu. Zwyczajnie wolę się spotkać na żywo (rzadko ale zawsze).

      Uwagi mnie nie zrażą, szczególnie tak że taka krytyka to efekt przemyślenia kilku spraw i poświęcenia własnego czasu by spisać uwagi, a nie hejt. ;-)
      Wiem, że nie mam obszernej wiedzy, do tego dochodzi stres związany z nagrywaniem. Ogarnę się i mam nadzieję, że będzie tylko lepiej.

      Jeszcze raz wielkie dzięki i również pozdrawiam! :)

  2. Hola, hola – to nie miało zabrzmieć nawet w najmniejszym stopniu jak hejt! ;)
    Co do filmowania w czasie treningów to raczej podpowiedź dla Piotra, którą może spróbować wykorzystać, niż jakaś uwaga.
    Nie ukrywam, że cieszy mnie kolejny odcinek rozmów z Sebastianem :) Jak będziecie dyskutować o bikefitingu to spytaj czy jakoś należy zwracać uwagę na dopasowanie wkładki w spodenkach kolarskich do siodełka bo nigdzie takich informacji nie znalazłem (a pewnie będzie wiedział ;) ).
    Co do najnowszego odcinka – moja strategia na ubieranie się na zimowe treningi biegowe: jak wyjdę na zewnątrz i odczuwam komfort cieplny to znaczy że ubrałem się za grubo :) A na rower tak samo plus coś chroniącego od wiatru.
    Nadal słucham z przyjemnościąi czekam na kolejne.

    pzdr

    • Hej,
      Spoko :)
      O jakie dopasowanie wkładki Ci chodzi? O jej grubość, charakterystykę czy jak?

      Jakiś czas temu słyszałem pytanie do trenera-speca czy jeśli startujemy w zawodach triathlonowych i siłą rzeczy nasza wkładka w stroju triathlonowym jest cieńsza (właściwie to jej nie ma) niż wkładka w spodniach kolarskich, to czy powinniśmy tę różnicę zniwelować podnosząc/opuszczając siodełko. Normalnie „roket sajens” ;-)

  3. Podobno każdy milimetr ma znaczenie ;)
    Chodzi mi o to jaki najlepiej dobrać zestaw siodełko + spodenki z wkładką. Tak jak słusznie zauwazyłeś w stroju tri ta wkładka jest minimalna i najwygodniejsze siodełko wydawałoby się takie z podwójnym nosem (np adamo prologue). A jednak większość (chyba – patrząc po zdjęciach z zawodów) prosów ma siodełka w tradycyjnym kształcie. Może ma jakieś patenty żeby tyłek nie bolał bo tylu godzinach? Chociaż ostatnio usłyszałem że po 10000km samo przejdzie :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here