Trucht

Najłagodniejszy ze wszystkich środków biegowych. Początkującym biegaczom polecany jako podstawowy środek biegowy. Trucht jest:

  • pierwszym elementem rozgrzewki, która ma łagodnie wyprowadzić cały twój organizm – układ ruchu, oddychania i krążenia – do stanu gotowości treningowej;
  • ważnym elementem zakończenia każdego treningu. Trucht łagodnie schłodzi twój organizm: uregulujesz oddech, uspokoisz pocącą się ciągle skórę, a serce zacznie dochodzić do siebie, czego mierzalnym efektem będzie spadek tętna;
  • elementem odpoczynku między kolejnymi przebieżkami, odcinkami siły biegowej albo innych, intensywnych środków treningowych. W truchcie spłacisz dług tlenowy, a twój organizm odpocznie przed kolejną porcją intensywniejszego treningu;
  • doskonałą formą masażu mięśni, ścięgien i przyczepów, zmęczonych szczególnie mocnym treningiem.

Następnego dnia po ciężkim treningu wskazany jest z tego powodu dłuższy niż zwykle odcinek truchtu. Lepiej przetruchtać wtedy nawet cały trening, poświęcić go na totalny odpoczynek, niż ryzykować pozostawienie efektów dużego zmęczenia mięśni na dłużej. Podczas takiego truchtanego treningu bądź egoistą – myśl tylko o sobie! Tego dnia kolega może Tobie towarzyszyć, a nie Ty jemu. Dostosuj intensywność w biegu do swoich, a nie jego możliwości. Jeśli bowiem nie zregenerujesz się odpowiednio, skutki zbyt szybkiego biegu nałożą się, stając się zalążkiem bardzo niebezpiecznego przetrenowania.

Źródło: Jerzy Skarżyński „Biegiem przez życie”