Jak używam zegarka sportowego? Bieg i trening siłowy.

Było pływanie, był rower, teraz przyszedł czas na bieg. Tutaj nie będzie rewolucji, ponieważ trening biegowy w moim przypadku jest podobnie skonstruowany jak trening kolarski (wersja bez pomiaru mocy).

Biegałem pod opieką Piotrka Sucheni, z krótką przerwą na bieganie po swojemu. :P Tak minęło kilka lat. Teraz biegam pod opieką Tomka Spaleniaka. Podejścia do treningów się różnią ale różnoraka konstrukcja nie powoduje zmian w układzie danych na cyferblacie mojego komputerka sportowego.


Ten cykl składa sie z trzech wpisów:

1. Wstęp, pływanie na basenie i w wodach otwartych
2. Rower i trenażer
3. Bieganie i trening siłowy


Od razu zaznaczam, że dane typu kadencja, oscylacja wertykalna :D, długość kroku itp. (czyli wszystko związane z dynamiką biegu) mnie nie interesują. Kiedyś zwracałem uwagę na kadencję. Obecnie już ją poprawiłem (zwiększyłem do optymalnego poziomu) i wiem, że na zawodach czy przy szybszym tempie jest ona wyższa. Natomiast przy truchcie potrafię biec w okolicach 170 kroków na minutę.

Czasami spoglądam na te dane ale dopiero w podsumowaniu aktywności. Nie żebym szukał informacji czy moja prawa, a może lewa noga dłużej dotykały ziemi. ;) Po prostu Garmin Connect (wersja webowa) pokazuje te dane na samym wierzchu podsumowania aktywności.

Bieg

Ekran z danymi #1

  • czas
  • dystans
  • tempo
  • tętno

Sumaryczny czas aktywności, całościowy dystans, aktualne tempo i aktualne tętno. Podstawowe dane, które nas interesują i właściwie dzięki tym cyferkom zrealizujemy każdy trening. Czasami jednak są takie jednostki, że pot zalewa oczy, a mózg nie chce liczyć sekund i minut, tylko myśli o tym kiedy będzie koniec wysiłku. ;) Dlatego też dla poszczególnych zadań mam dodatkowy ekran.

Ten ekran (na chwilę obecną) również używam podczas zawodów. Zawiera wszystkie potrzebne mi informacje chociaż obecnie testuje jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie, o którym napiszę wkrótce.

Ekran z danymi #2

  • dystans okrążenia
  • czas okrążenia
  • tempo ostatniego okrążenia
  • tętno

Ekran do zadań specjalnych. Czas i dystans aktualnego okrążenia są wykorzystywane przy zadaniach tempowych. W takich przypadkach trzeba zrobić X metrów czy X minut/sekund w zadanej intensywności/tempie.

Ekran nie sprawdza się we wszystkich przypadkach dlatego używam go wyłącznie jako podgląd obecnego okrążenia (przełączając na moment z ekranu #1) lub przy krótkich interwałach.

Dlaczego?

Otóż dłuższe odcinki zwykle oparte są o założenia względem tempa. Na tym ekranie nie mam informacji o aktualnym tempie. Mógłbym podzielić ten ekran na dwa, tj. na jednym zamiast czasu okrążenia wsadzić aktualne tempo, a na drugim zamiast dystansu okrążenia wsadzić tempo. Wtedy miałbym wszystkie informacje na wierzchu dla konkretnego rodzaju interwału.

Dla mnie to overkill. Chce mieć 2 ekrany żeby się nie pogubić i mieć wszystko pod jednym przyciśnięciem guzika. Poza tym dłuższe tempa (od 2 km w górę) i tak lepiej się pilnuje patrząc na całościowy dystans treningu. Wtedy też człowiek liczy, zapamiętuje cyferki i zajmuje głowę prostą matematyką zamiast myśleć o wysiłku (w przypadku dłuższych biegów tempowych jest to zwykle możliwe). ;)

Uwagi

Czasami na treningu coś mi się poplącze (dystanse, powtórzenia itp) i brakuje mi niektórych danych. Mówię tutaj o podsumowaniu wcześniejszego „lapa”, tj. jego dystansu i czasu oraz ewentualnie o liczbie wykonanych „lapów” na danym treningu. Jednak lata mijają, a ja nic nie zmieniam w układzie danych. Co przyzwyczajenie, to przyzwyczajenie. :) Podrzucam tę uwagę jako pomysł dla tych, którzy często się gubią w obliczeniach. ;)

Trening siłowy

  • czas całkowity
  • tętno

W tym przypadku oczywiście wystarczyłby sam stoper lub liczenie sekund w pamięci. Trening siłowy to dla mnie głównie trening „core” (pisze tak jak bym go wykonywał :P). Pole z HR jest raczej z ciekawości i dla mobilizacji bym się za bardzo nie obijał. ;)

Bonus ;) – Tryb Multisport

W trybie multisport gdy jedziemy na rowerze lub biegniemy mamy do dyspozycji jeszcze jeden ekran – czas całkowity aktywności multisport. Liczy on czas od kliknięcia START przed wbiegnięciem do wody. Wszelkie inne timery liczą czas danej dyscypliny.

Jest to użyteczny ekran jeśli zechcemy zabawić się w matematyka podczas biegu. Można zobaczyć ile czasu minęło, policzyć ile km przed nami i dostosować tempo ;) żeby osiągnąć upragniony czas na mecie. Czego sobie i Tobie życzę. :D

Podobne artykuły…

Pomiar tętna z nadgarstka w Apple Watch… i inne błędy ;)

Pomiar tętna z nadgarstka w Apple Watch… i inne błędy ;)

Nastawiłem się pozytywnie na pomiar tętna z nadgarstka. Wiem, że ciężko o jego prawidłowość ale miałem dobre doświadczenia podczas testów starego Apple Watch. Niestety przy dłuższym użytkowaniu i testowaniu wyszło, że różowo to będzie… kiedyś… może ;) Po więcej zapraszam na youtube’a.

Apple Watch na rowerze – czy to zadziała?

Apple Watch na rowerze – czy to zadziała?

Czy Apple Watch nadaje się do przejażdżek rowerowych? Tak. Czy nadaje się do ułożonego treningu? Nie. Film odpowiada na pytanie „dlaczego uważam tak jak uważam” oraz podsumowuje cały test Apple Watch na ręku triathlonisty. Po więcej zapraszam na youtube’a.

Apple Watch w treningu pływackim – test

Apple Watch w treningu pływackim – test

Jakiś czas temu myślałem o zamianie Garmina na Apple Watch. Obecnie, gdy nie trenuje z trenerem i przykładam do jednostek treningowych oraz ich analizy mniejszą uwagę zdecydowałem się na wprowadzenie przemyśleń w życie. Póki co jestem lekko rozczarowany ale to nie koniec testów ;) Po więcej zapraszam na youtube’a.

2 komentarze

  1. Krzysztof Grzelczyk

    Jak dla mnie mimo wszystko rower wygrywa. Z nim nic nie może się równać :) ta szybkość i poczucie wolności – coś wspaniałego.

    Odpowiedz
    • Marcin Hinz

      Chyba, że jest pełno schodów, murków itp… wtedy wolność poczujesz biegnąc… bez roweru na plecach :P No chyba że ktoś CX lubi ;)

      Odpowiedz

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Jak używam zegarka sportowego? Rower i trenażer. - […] 1. Wstęp, pływanie na basenie i w wodach otwartych 2. Rower i trenażer 3. Bieganie i trening siłowy […]
  2. Jak używam Garmin Fenix 3? Wstęp, pływalnia i wody otwarte. - […] 1. Wstęp, pływanie na basenie i w wodach otwartych 2. Rower i trenażer 3. Bieganie i trening siłowy […]

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *